Riet Karsenbarg Werkwijze:
Als de vraag helder is, doe ik eerst uitgebreid onderzoek naar het onderwerp: ik lees informatie van de opdrachtgever en interview één of meer mensen uit de organisatie om zeker te zijn dat ik naadloos aansluit op de beleving van het publiek en op de doelstelling van de bijeenkomst. Daarna kies ik een invalshoek en een passend personage:
Een volksvrouw, een freule, een filosofe, een heilsoldate, een historisch figuur, een zakenvrouw, een botox-type, een kakmadam, een kapster, een sprituele dame, een non, een kunsthisterica, een stoere pot, een kind, een boerin, een hulpverlener, een yup, een dichteres, een man, enz.

Het resultaat:
Ik zorg dat informatie op een andere manier binnenkomt dan via het hoofd. Dat mensen zich gezien en begrepen voelen. Soms heeft het publiek weerstanden bij het thema van de dag. Een act die de spijker op de kop slaat, komt aan en trekt mensen over de streep. Lekker lachen over je eigen situatie werkt bevrijdend en relativerend. En er komt zo weer ruimte voor een frisse kijk en mogelijk ander gedrag. Ik laat mensen graag gieren van het lachen, maar soms zijn ze stilletjes geraakt.

vorige pagina...