Werkwijze:
Als de vraag helder is, doe ik eerst uitgebreid onderzoek naar het
onderwerp: ik lees informatie van de opdrachtgever en interview één of
meer mensen uit de organisatie om zeker te zijn dat ik naadloos aansluit
op de beleving van het publiek en op de doelstelling van de bijeenkomst.
Daarna kies ik een invalshoek en een passend personage:
Een volksvrouw, een freule, een filosofe, een heilsoldate, een historisch
figuur, een zakenvrouw, een botox-type, een kakmadam, een kapster,
een sprituele dame, een non, een kunsthisterica, een stoere pot, een kind,
een boerin, een hulpverlener, een yup, een dichteres, een man, enz.
Het resultaat:
Ik zorg dat informatie op een andere manier binnenkomt dan via het
hoofd. Dat mensen zich gezien en begrepen voelen. Soms heeft het
publiek weerstanden bij het thema van de dag. Een act die de spijker
op de kop slaat, komt aan en trekt mensen over de streep.
Lekker lachen over je eigen situatie werkt bevrijdend en relativerend.
En er komt zo weer ruimte voor een frisse kijk en mogelijk ander gedrag.
Ik laat mensen graag gieren van het lachen, maar soms zijn ze
stilletjes geraakt.